top of page
  • LinkedIn Social Icon

EI part 8. Kompetencje społeczne: social awareness

  • Zdjęcie autora: Dorota Kanafa-Chmielewska
    Dorota Kanafa-Chmielewska
  • 22 sty 2021
  • 1 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 4 kwi 2024

Świadomość społeczna to ostatnia z kompetencji wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej, obok zarządzania relacjami, samoświadomości

ree

Trzy składniki świadomości społecznej to:


1. Empatia (#empathy), która wbrew obiegowej opinii nie jest współodczuwaniem, ale umiejętnością wyczuwania emocji u innych ludzi oraz rozumienia ich perspektywy. Dzięki temu można usuwać przeszkody, których się obawiają i maksymalizować wpływ pozytywnych czynników, dzięki którym czują się dobrze.


2. Świadomość organizacyjna (#organizationalawareness) oznacza zaznajomienie z trendami w organizacji, sieciami decyzyjnymi i polityką.

Tak, w każdej firmie jest jakaś polityka, czyli dążenie do zdobycia i utrzymania władzy. Nawet w tych (a może zwłaszcza), które deklarują "wolność, równość i braterstwo". Nie da się zarządzać bez władzy (#power), której źródła wynikają nie tylko z miejsca zajmowanego w strukturze organizacji, czy potencjału do nagradzania i karania, ale również z atrakcyjności interpersonalnej oraz posiadania wiedzy eksperckiej i innej.


3. Służba (#service) brzmi trochę dziwnie, ale servant leadership (#servantleadership #servantleader) zapewne już nie, przynajmniej dla niektórych 😉 We współczesnym podejściu do prowadzenia biznesu rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb pracowników i klientów stanowi konieczny warunek sukcesu i powodzenia.


Nasunęły Ci się pytania? Chętnie na nie odpowiem!

A może chciałbyś/chciałabyś rozwijać swoją inteligencję emocjonalną i nie wiesz od czego zacząć? Napisz do mnie dorota.kanafa@gmail.com

Zapraszam do kontaktu!


ree

Komentarze


SIGN UP AND STAY UPDATED!

Thanks for submitting!

  • Grey LinkedIn Icon

Copyright © Dorota Kanafa-Chmielewska 

bottom of page