EI part 8. Kompetencje społeczne: social awareness
- Dorota Kanafa-Chmielewska
- 22 sty 2021
- 1 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 4 kwi 2024
Świadomość społeczna to ostatnia z kompetencji wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej, obok zarządzania relacjami, samoświadomości

Trzy składniki świadomości społecznej to:
1. Empatia (#empathy), która wbrew obiegowej opinii nie jest współodczuwaniem, ale umiejętnością wyczuwania emocji u innych ludzi oraz rozumienia ich perspektywy. Dzięki temu można usuwać przeszkody, których się obawiają i maksymalizować wpływ pozytywnych czynników, dzięki którym czują się dobrze.
2. Świadomość organizacyjna (#organizationalawareness) oznacza zaznajomienie z trendami w organizacji, sieciami decyzyjnymi i polityką.
Tak, w każdej firmie jest jakaś polityka, czyli dążenie do zdobycia i utrzymania władzy. Nawet w tych (a może zwłaszcza), które deklarują "wolność, równość i braterstwo". Nie da się zarządzać bez władzy (#power), której źródła wynikają nie tylko z miejsca zajmowanego w strukturze organizacji, czy potencjału do nagradzania i karania, ale również z atrakcyjności interpersonalnej oraz posiadania wiedzy eksperckiej i innej.
3. Służba (#service) brzmi trochę dziwnie, ale servant leadership (#servantleadership #servantleader) zapewne już nie, przynajmniej dla niektórych 😉 We współczesnym podejściu do prowadzenia biznesu rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb pracowników i klientów stanowi konieczny warunek sukcesu i powodzenia.
Nasunęły Ci się pytania? Chętnie na nie odpowiem!
A może chciałbyś/chciałabyś rozwijać swoją inteligencję emocjonalną i nie wiesz od czego zacząć? Napisz do mnie dorota.kanafa@gmail.com
Zapraszam do kontaktu!
(#HR #zarządzanie #psychologiaworganizacji #psychologiabiznesu #psychologia #psychologiawpracy #C-level)

Komentarze