top of page
  • LinkedIn Social Icon

Inteligencja emocjonalna part 3. "A ground-breaking, paradigm-shattering idea"

  • Zdjęcie autora: Dorota Kanafa-Chmielewska
    Dorota Kanafa-Chmielewska
  • 17 lis 2020
  • 2 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 23 sty 2021

Harvard Business Review okrzyknął inteligencję emocjonalną jedną z najbardziej wpływowych idei lat 90. XX wieku. Czy zasłużyła na ten zachwyt? Dlaczego po ponad 25 latach nadal jest pożądana przez menadżerów?

ree

Daniel Goleman, autor tego pojęcia, przed publikacją swojej koncepcji marzył, by kiedyś usłyszeć dwoje ludzi rozmawiających o inteligencji emocjonalnej.

To miało być miarą jego sukcesu. Rzeczywistość przerosła najśmielsze oczekiwania.


Z tego postu, trzeciego na temat EI, po dwóch wprowadzających - o emocjach i stylach przywiązania - dowiesz się czym jest inteligencja emocjonalna, jakie są jej składniki i czy rzeczywiście zasługuje na uwagę menadżerów.


Inteligencja emocjonalna - czym jest?


To w końcu "inteligencja" czy "emocjonalna"?

Inteligencja dotyczy tak zwanych procesów poznawczych. Zalicza się do nich między innymi uwagę, pamięć, myślenie, odbiór bodźców. One są "zimne" i obiektywne. Emocje są "gorące" i subiektywne. Dlatego zestawienie "inteligencja emocjonalna" wydawać się może nieco egzotyczne.


“Za to potencjał marketingowy tej nazwy jest ogromny - serce i umysł w jednym”

Inteligencję emocjonalną można przedstawić jako poziomy zaawansowania w korzystaniu z własnych emocji. Takie rozwiązanie podsuwają jej badacze Mayer i Salovey. Nadałam nazwy poziomom i korzystającym z nich "użytkownikom", żeby ułatwić zrozumienie czym się charakteryzują. Użytkownik z wyższego poziomu potrafi to co użytkownik z niższego i jeszcze coś, co zostało wyszczegolnione


1. poziom podstawowy: percepcja, ocena i ekspresja emocji

Beginner user ma zdolność rozpoznawania własnych i cudzych emocji oraz ich wyrażania. Umie odróżnić emocje prawdziwe od udawanych lub nieadekwatnych w danej sytuacji.


2. poziom średniozaawansowany: emocje wspomagające myślenie

Intermediate user jest świadomy występowania emocji, gdy się pojawiają i korzysta z nich podczas procesów decyzyjnych, kierowania uwagi na istotne treści.


3. poziom zaawansowany: rozumienie i analiza emocji, włączanie wiedzy o emocjach do własnego systemu wiedzy

Advanced user potrafi rozpoznać i rozróżniać emocje, nawet jeżeli dzielą je subtelne różnice, np. wstyd od poczucia winy; lęk od strachu; różne rodzaje miłości; typy zawiści i zazdrość. Wyciąga wnioski z sytuacji świadomie korzystając z emocji własnych oraz innych ludzi.


4. poziom ekspercki: świadoma regulacja emocji u siebie oraz u innych, w celu wspierania rozwoju intelektualnego i emocjonalnego

Expert user dobrze kontroluje emocje. Potrafi je wywołać i wygasić u siebie i u innych. Świadomie korzysta z nich w rozwoju własnym oraz innych osób.


“A Ty jakim użytkownikiem emocji jesteś? Czy poziom na którym jesteś Cię satysfakcjonuje?”

Składniki inteligencji emocjonalnej


Pojęcie inteligencji emocjonalnej zrobiło zawrotną "karierę" w zarządzaniu. Menadżerowie pragną być emocjonalnie inteligentni. Jednak niewielu wie co to w praktyce oznacza. Warto więc dowiedzieć się jakie są składniki inteligencji emocjonalnej.


Na poniższym rysunku przedstawione zostały dwie grupy kompetencji, które wyróżnia Daniel Goleman: osobiste (#personalcompetencies) i społeczne (#socialcompetencies).


Kompetencje osobiste dzielą się na zarządzanie sobą (#selfmanagement) i samoświadomość (#selfawareness). Natomiast na kompetencje społeczne składają się świadomość społeczna (#socialawareness) i zarządzanie relacjami (#relationshipmanagement).

ree

Szczegółowy opis każdej z kompetencji znajdziesz już wkrótce w kolejnym poście poświęconym EI.


Czy inteligencja emocjonalna zasługuje na uwagę menadżerów?


Tak, inteligencja emocjonalna ZDECYDOWANIE zasługuje na uwagę wszystkich, nie tylko menadżerów. Jeżeli dążysz do pełnienia roli menadżera, lub chcesz wywiązywać się z niej lepiej lub wręcz doskonale, inteligencja emocjonalna jest jedym z tych czynników, które pomogą Ci w osiągnięciu tego celu. Dalsze przydatne informacje na ten temat znajdziesz w kolejnych postach.


Tymczasem, jeśli nie chcesz już dłużej czekać i zamierzasz zwiększyć swoją skuteczność działania jako menadżer albo pragniesz nabrać prędkości w drodze do awansu - napisz do mnie dorota.kanafa@gmail.com

Przygotuję dla Ciebie indywidualny program rozwoju Twojej inteligencji emocjonalnej. Zostań expert user!


Zapraszam!


Komentarze


SIGN UP AND STAY UPDATED!

Thanks for submitting!

  • Grey LinkedIn Icon

Copyright © Dorota Kanafa-Chmielewska 

bottom of page